Telia uus petukõnede tõkestamise lahendus suudab ka petturid maksma panna | AM.ee

Telia uus petukõnede tõkestamise lahendus suudab ka petturid maksma panna

Pilt

Telia hakkas petukõnesid oma võrgus tuvastama uue lahendusega, mis takistab välismaa numbritelt tehtavaid spämm- ja wangiri-kõnesid, mida kasutatakse massiliselt inimeste petmiseks. 

Lisaks suudab uus lahendus ka petukõnede tegijaid oma tegevuse eest maksma panna. 

Uudne lahendus tuvastab ja blokeerib välismaalt Eestisse tehtavaid petukõnesid senisest tõhusamalt ja kiiremini, mis on eriti oluline kahjude ennetamisel. 

Keskmiselt blokeerib Telia ligemale miljon petukõne katset nädalas. 

Telia ühendusteenuste osakonna juhi Evelin Neeroti kinnitusel kiirendab uus süsteem petukõnedele piirangureeglite rakendamist kuni 30 minuti võrra, vähendades sellega märkimisväärselt kahjulike kõnede hulka, mis klientideni jõuavad: „Uus lahendus blokeerib petukõnedes kasutatud numbritele tagasihelistamise, ennetades sellega inimeste ja ettevõtete võimalikke rahalisi kahjusid.“

Telia klientidele rakendub petukõnede kaitse automaatselt ning klientidel lahenduse eest midagi tasuda ei tule. 

Kuidas petukõnede tegijad ise maksma pannakse?

Petukõnede tuvastamise lahenduse muudab eriliseks ka asjaolu, et see võimaldab panna hoopis pettureid oma rahakotti kergendama.

„Lahendus sisaldab häälteavituse võimekust, millega saame petturid ka ise maksma panna: kõnedele hakkab vastama Telia poolt välja töötatud automaatika. Häälteatega kõnele vastamisel algab kohe ka arveldus, mis tähendab, et petturile esitab arve tema enda sideoperaator,“ selgitas Neerot. 

Kui mõni Telia klient peaks siiski petukahtlusega numbrile ise helistama, mängitakse talle enne kõne algatamist ette hoiatav häälteade, mis soovitab kõne katkestada. Kui seda mitte teha, ühendatakse kõne valitud numbrile. Arveldamine sellise teavitusega kõne eest algab peale hoiatava teavituse ettemängimist.

Selleks, et kasutajad saaksid veelgi paremini teadlikuks võimalikest ohtudest, testis Telia veebruaris ka erinevaid hoiatusteateid. Kasutusele võetav sõnum kõlab järgmiselt: “Tähelepanu! Helistate numbrile, mis võib Telia andmetel olla seotud pettusega. Soovitame kõne kohe katkestada, liinile jäädes kõne ühendatakse.”

Ühtlasi ei soovita Telia inimestel tagasi helistada välismaa numbritele, millelt telefonikõnesid ei oodata. 

Mis on nn wangiri kõned?

Wangiri kõnesid tuntakse ka kui ühe-sekundi või siis vastamata kõnedena, mis tehakse välismaiste numbrite pealt.

Selliste kõnede eesmärk on teha lühike vastamata kõne ning meelitada inimesi tagasi helistama tundmatule välismaisele numbrile, millega kaasneb helistajale tihtipeale ka märkimisväärne arve. 

Eestis toimus üks suuremaid wangiri kõnede laineid näiteks 2018. aastal, kui paljusid inimesi tabas massiline kõnede tulv Samoast.