Eelmisel aastal saatis Telia oma klientidele tehisintellekti toel enam kui 300 000 äikese eest hoiatavat SMS-i. Kuna tänavune äikesehooaeg on peagi algamas, asub ettevõte taas inimesi võimalike äikesekahjude eest hoiatama.
Koos soojade ilmade saabumisega jõuab kohale ka äikesehooaeg, mis ohustab igal aastal koduelektroonikat ülepingest tekitatud kahjudega.
Telia kvaliteedijuhtimise osakonna protsessijuht Indrek Fridolini sõnul saab igal suvel äikese tõttu Eesti kodudes kahjustada terve hulk erinevat koduelektroonikat, alustades teleritest ning lõpetades digibokside ja ruuteritega.
„Et võimalikke äikesekahjusid ennetada ning klientide teadlikkust tõsta, saadame ka sel aastal oma klientidele hoiatavaid sõnumeid. Oleme tänu eelhoiatavatele sõnumitele viimastel aastatel ära hoidnud ilmselt sadu kui mitte tuhandeid võimalikke kahjujuhtumeid, kuna paljud kliendid eemaldavad tänu hoiatusele oma koduseadmed elektrivõrgust,“ hindas Fridolin.
Hoiatavate sõnumite näol on tegu Telia klientidele suunatud SMS-teavitusega, mis informeerib lähenevast äikeseohust koduinterneti- ja TV-teenuse kasutajaid. Kõnealuse lahenduse puhul kontrollib tehisintellekt igal hommikul ja õhtul järgneva 12 tunni ilmaennustust ning enam kui 40-protsendise äikese esinemise tõenäosuse korral edastatakse nendes piirkonnades asuvatele klientidele SMS-teavitus.
„Meie koostööpartneri, Soome meteoroloogiainstituudi (FMI) andmetel tabas 2023. aasta maist kuni septembri lõpuni Eestis maapinda 66 086 välgulööki ehk ca 10% rohkem kui aasta varem. Äikeselöökide koguarvu osas oli 2023 viimase kuue aasta kõige äikeserohkem.
Suurim osa äikesetormidest leidis aset augustis, mis registreeriti 38 975 välgulööki. Need numbrid näitavad, kui intensiivne võib äikeseperiood olla ning selle käigus tuleb alati ette ka kahjujuhtumeid,“ lisas Fridolin.
Kokku registreeris Telia 2023. aastal enam kui 2000 äikesega seotud kliendipöördumist ning kõige rohkem kimbutas äike läinud aastal Pärnumaa ja Saaremaa kliente. Enamasti oli pöördumise sisuks kas uue ruuteri hankimise vajadus või siis kaablite ja seadmete (taas)ühendamisega seotud küsimused.
Lisaks äikese eest hoiatavatele sõnumitele pakub Telia oma klientidele, kelle koduteenused on äikesetormi tõttu ajutiselt häiritud, piiramatu mahuga mobiilset internetti, mida saab kasutada kuni äikesest tingitud rikke kõrvaldamiseni. Sellist võimalust kasutas 2023. aastal ligemale 1300 klienti, mida on ca 30% enam kui aasta varem.
Tasuta mobiilset internetti võimaldab ettevõte oma koduteenuste klientidele äikesega seotud rikete korral ka kogu tänavuse äikeseperioodi vältel.
Kuidas saab inimene ise kaitsta koduelektroonikat äikese eest?
- Ühenda juhtmed ja kaablid seinakontaktidest lahti
- Kõuemürinat kuuldes või pikemaks ajaks kodust ära sõites tasub oma koduelektroonika juhtmed vooluvõrgust lahti ühendada. Samuti tuleks eemalda seinakontaktidest internetikaabel ja võimalikud antennijuhtmed. Oluline on need lahti ühendada just seinakontaktist, mitte seadme küljest, sest seinakontaktis olevad kaablid võivad pikselöögist sellegipoolest kahjustada saada.
- Soeta ülepingekaitse
- Ülepinge kahjustuste riski aitab vähendada ülepingekaitse, kuhu saab ühendada korraga mitu seadet. Samas peab arvestama, et pikse otselöögi korral ei suuda ükski seade piisavat kaitset pakkuda. Nimetatud kaitsmeid saab soetada suurematest ehitus- ja elektroonikakauplustest ning ülepingekaitsmeid (nii seinakontakti kui DSL liinile) saab tellida ka Telia e-poest.
- Kontrolli maja vooluvõrk üle
- Vanemates majades on vooluvõrk sageli maandamata ja muretsetud äikesekaitsmed ei pruugi piisavalt toimida. Seetõttu tuleks spetsialistidel lasta oma maja vooluvõrk üle kontrollida ning veenduda, et maja oleks äikese eest võimalikult hästi kaitstud.
- Seadmete taasühendamisel varu kannatust
- Pärast äikest varu veidi kannatust – äikese möödudes ja elektriühenduse taastudes saad seadmed voolu- ja internetivõrku tagasi ühendada. Kui telefon on tumm, teler ei näita pilti või internetti pole, soovitame oodata umbes 30 minutit, et ühendused jõuaks taastuda.