Automüüja: kiibikriisiga on paremini hakkama saanud Aasia autotootjad | AM.ee

Automüüja: kiibikriisiga on paremini hakkama saanud Aasia autotootjad

Eelmise ja selle aasta esimeste kuude automüügistatistika näitab, et globaalses plaanis on Aasia autotootjad kiibikriisiga paremini hakkama saanud ning suudavad autosid kiiremini ja suuremates kogustes tarnida. Ukraina sõjast tingitud tarneraskused jõuavad kaupmeesteni lähikuudel.

Kui 2021. aastal müüdi esimeses kvartalis Aasiast pärit autosid Eestis ligi 39% kogu turust, siis tänavu on see juba üle 45%. Euroopa autotootjate eelmise aastal alguse 61% on tänaseks muutunud 54%. Tõenäoliselt suureneb Aasia tootjate turuosa Eestis veelgi Ukraina sõja ja sellest tingitud tarneahelate probleemide tõttu.

„Praegune statistika peegeldab veel kiipidega seonduvat kriisi. Ukraina ja Venemaa vahelisest sõjast tingitud tarneraskused tänases statistikas ei kajastu, sest autotehased pidid liinid seisma panema märtsis ja see jõuab statistikasse paarikuise viivitusega,“ kommenteeris Topauto müügijuht Janek Eskor.

Eskor ennustab, et sõjast tingituna langevad Euroopa autotootjate numbrid veelgi, sest Ukrainas toodetakse peamiselt Euroopa autodele juhtmesarju ning see mõjutab lähiaegade tarneid tuntavalt.

„Kuni 50% Ukrainas toodetavatest juhtmesarjadest eksporditi Saksamaale ja Poola, mis tähendab, et Saksa tootjad on sellest kõige enam puudutatud. Juhtmete puudus on nii terav, et näiteks on Ukrainas juhtmesarjade valmistaja Leoni kahes tehases tootmine uuesti käima pandud, vaatamata pidevale ohule raketirünnaku ohvriks langeda. Hetkel suudavad nad toota kuni 70% võrreldes sõjaeelse ajaga,“ selgitas Eskor.

Juhtmesarjade puudusest tingitud raskused võivad kõigi eelduste kohaselt laheneda aasta teises pooles, sest Euroopa Liidu autotootjad on asunud teistes riikides asuvates juhtmesarjade tehastes tootmist suurendama. Autotootjatele võib aga ees terendada uus kriis.

„Võimalik, et järgmine probleem autotootmises tekib pallaadiumiga, mida kasutatakse heitgaaside puhastamiseks katalüsaatorites. Venemaal toodetakse 40% kogu maailma toodangust ja kui seda enam Venemaalt ei osteta või nad ise enam ei tarni, siis ongi järgmine probleem käes,“ ütles Eskor.

Samuti jätkuvad tarneraskused nende autotootjate jaoks, kel on tehased Venemaal, sest osa tehaseid on tootmise peatanud, teistes tekib või on juba tekkinud puudus autoosadest, millest uusi sõidukeid ehitada.

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.