Kas oled kokku lugenud, kui palju mikrofone ja kaameraid ühel normaalsel õhtul sinu elutoas igale poole laiali laotatud on? Võib arvata, et neid on üsna palju - nutitelefonide esi- ja tagakaamerad, tahvlid, lauaarvuti külge ühendatud veebikaameraga monitor, aga loomulikult ka nutiteler, mille mikrofon asub juhtimispuldis, kui sul juhtub olema hääljuhtimisega telekas. Paljud Samsungi telekad seda ongi. Kui jagad telekale hääljuhtimisega käsklusi, siis enne, vahepeal ja pärast võib salvestuda telekasse olulist privaatset infot, mida sa oma elutoas teistega räägid. Kas tahaksid seda?
BBC, Anonymous ja The Week on jaganud sel nädalal hoiatust, mida Samsung ka ise oma klientidele edastas: kui tahad, et sinu elutoast privaatset infot ei lekiks, ole teleka juhtimisel muus osas vait. Või räägi ainult neid asju, mida on vaja teleka juhtimiseks. Teisteks salajasteks juttudeks mine teise tuppa või lülita telekas (või teleka hääljuhtimine) välja. Kõlab nagu Orwelli "1984".
Left: Samsung SmartTV privacy policy, warning users not to discuss personal info in front of their TV
Right: 1984 pic.twitter.com/osywjYKV3W— Parker Higgins (@xor) February 8, 2015
Seega on meil nutiseadmetega veel üks oluline koht, kustkaudu meie privaatne info võib lekkida. Samsungi hoiatuses märgitakse, et tootja võib kõnetuvastuseks kasutada kliendi heliklippe, mis edastatakse kolmandale osapoolele analüüsiks ja kõnetuvastuse parandamiseks. Mis aga edastatud infoga kolmanda osapoole juures edasi saab, seda ei tea keegi. Eestikeelse tekstiga ilmselt ei saagi midagi, aga kui peaks mingi kõrgendatud reklaami- või muu huvi esinema ka eestikeelse vaataja vastu, siis on materjal igal juhul olemas.
Miks selline infoleke üldse toimub? Põhjus on lihtne. Kui kasutaja on oma teleka hääljuhtimise režiimi ("Listen") aktiveerinud, salvestab telekas selle, mida kuuleb puldis asuvast mikrofonist. Selleks, et kasutajast paremini aru saada, saadetakse netti ühendatud nutitelerist heliklipid Samsungi edasisseks analüüsiks. Samsung omakorda kasutab selleks kõnetuvastusekspertide abi - kasutaja andmetega sidumata info läheb edasi kolmandatesse firmadesse, et need saaksid kõnetuvastuse algoritme täiustada. Eesti keele jaoks küll veel suurkorporatsioonid kõnetuvastuse täiustust ei tee, kuid võib-olla juhtub see tulevikus. Pole mingit põhjust arvata, et sensitiivne info kuhugi edasi avalikult läheb, aga samas pole võimalik seda ka välistada. Heli salvestatakse ja edastatakse (selleks firmaks on konkreetsel juhul Nuance Communications, Inc.) - see on fakt ja seda tunnistab ka Samsung.