Rändlinnud ummistavad Matsalu märgalasid, kontoriinimesed üritavad sel puhul arvutist eemale pääseda. AM uuris, millised on kokkupuuted arvutimaailmaga lindude keskel töötaval Estonian Nature Toursi tegevjuhil Marika Mannil, kes loodusreise korraldab.
Esimene kokkupuude arvutiga?
Arvan, et kusagil 1995. a. Töötasin siis Matsalu looduskaitsealal ja lubati mõnikord ka arvuti taha. Mõni aasta hiljem osalesin juba arvutikursustel Haapsalus.
Esimene oma arvuti?
Ostsin 2000. a kasutatud arvuti ja internetti sain sissehelistamisega. Siis, kui alustasin ettevõtlusega (esialgu FIE-na). Oli nii aeglane, et surfata ei olnud tahtmist – iga järgmine leht avanes nii kaua, et võisin vahepeal kohvi keetma minna.
Esimene mobiiltelefon?
Samal ajal, kui ostsin kasutatud arvuti, oli vaja ka mobiili. Kuna töökoht oli oma kodu ja olin iseendale tööandja ning tööks oli reiside korraldamine, siis need kaks asja olid alguses lausa hädavajalikud.
Esimene kokkupuude internetiga?
90-ndate keskel Matsalus töötamise ajal. Iga töötaja veel arvutit kasutada ei saanud ja siis ei olnud võimalik ka veebisurfamist lähemalt õppida.
Milline on praegune tehniline varustatus?
Firmas on kaks lauaarvutit ja mul endal süler (ei ole just eriti tark kirjeldama, millised: MicroLinki lauaarvutid ja Delli süler). Ja firmal on 3 mobiiltelefoni, kõik tõesti oma aja ausalt ära teeninud. Homme (26.04) on juhtumisi see rõõmupäev, kui läheme uusi mobiile ostma ja ehk tuleb ka mobiilside paketid üle vaadata.
Kõige halvem ITga seotud kogemus?
Kui oled valmis saanud pikema artikli või teksti ja siis kogemata vajutad valele klahvile ning kaotad selle ära (või koguni kustutad). Ma kohe oskan neid valesid klahve „üles leida“. Ja ma ei ole just kõige tugevam folderite korrashoidmises ning meilide kustutamises. Töö on ka selline, et vähemalt aastajagu meile (vähemalt osasid neist) tuleb alles hoida, sest hindade kokkulepped ja muu säärane on info tuleb säilitada meilivahetuse näol. Kuid need on siiski minu enda tööstiiliga seotud kogemused. Ahjaa, siiski veel – mõnikord tuleb liiga kaua IT-poistele selgitada, et nad peaksid klientidega rääkima „inimkeeli“. Sest see, mis ühele iseenesestmõistetav, ei pruugi nii olla teise valdkonna inimesele.
Millise teenuse või netileheküljeta ei saa hakkama?
Netis käin tööst tulenevalt – otsin infot, mida vaja läheb. Ma ei ole niisama surfaja. Ilmselt pole nii palju huvi või on töö niigi arvutiga liiga intensiivne, vaba aega arvuti taga veeta ei taha. Veelgi enam, ma ei vaata üsna kaua aega enam ka televiisorit. Samal põhjusel – infot on liiga palju saanud.
Kui suur osa päevast kulub arvuti taga istumisele?
Talvekuudel saab 8 tunniga hakkama. Märtsist oktoobrini 10 tundi, pikematel päevadel 12 ja enam.
Ausalt – kas oled olnud kunagi tarkvarapiraat?
Esimese arvutiga ilmselt küll. Praegu enam mitte.