Autos kasutatavate GPS-ide tutvustamine on seni tagaplaanile jäänud, sest neis ei ole olnud võimalust kasutada Eesti detailkaarti. Nüüd on see mõnedes Garmini mudelites võimalik ja seekord vaatleme neist kahte - Quest ning StreetPilot c320.
Eesti kaart GPS-is
Garmini GPS-ide maaletooja ja Regio koostöös valminud Eesti detailkaart (vt AM 6/2004), mis hiljuti uuendamise ja täiendamise läbi tegi, on nüüdseks kohandatud ka mõnedele autosõiduks mõeldud GPS-idele. Peab küll ütlema, et sellel on esialgu üks puudus - ei ole autonavigeerimise (autorouting) võimalust. See tähendab, et GPS-ile saab küll läbitavad punktid ette anda, kuid marsruut nendeni kalkuleeritakse enamasti valesti ja paika ei pea ka teed juhatavad pildi- ja helimärguanded.
Põhimõtteliselt ei ole autonavigeerimise lisamine kaardile sugugi võimatu, aga eeldab tohutut eeltööd: vaja on koguda teede kohta põhjalikku informatsiooni (teede kategooriad, ühesuunalised teed ja tänavad, kiiruse- ja muud piirangud jms) See töö küll Regios juba käib, aga korraliku tulemuse saamine võtab veel aega.
Olemasolev kaart on siiski kasutatav, sellel on nähtavad nii teed, tänavad, veekogud kui ka huviväärsused ning laias laastus on need ka otsitavad. Veelgi rohkem on seadmeist kasu aga neil, kes aeg-ajalt Lääne-Euroopasse põikavad: mõlema mudeliga tuleb kaasa tarkvara MapSource CitySelect, millel töötab ka autonavigeerimine. Erinevalt tavalistest Garmini kaartinäitavatest GPS-idest, pole hetkel erinevuste tõttu tarkvaras otsitavad bensiinijaamad ning AIP-id. Kaardil on nad nähtavad ja nende kohta on võimalik ka infot küsida. Uue kaardiversiooni tulekuga on seda puudust võimalik korrigeerida.
Quest
Quest on hetkel kõige väiksemate mõõtmetega GPS, mis on mõeldud spetsiaalselt autos kasutamiseks (mahub vabalt särgitaskusse). Talle on lisatud ka käsi-GPS-idele omaseid funktsioone, mis võimaldavad seda teatud mööndustega kasutada teedest eemal ja jalgsi liikudes (kompassi-ekraan, TrackBack ja Direct GOTO).
StreetPilot pole autost väljaspool kasutamiseks kohane juba oma kuju ja funktsioonide piiratuse tõttu. Samuti on Quest veekindel (IPX7 standardi järgi), StreetPilot aga mitte. Quest on varustatud sisseehitatud Li-Ion-vooluallikaga, mis peaks tagama seadme iseseisva töö kuni 20 tunniks. Peab küll arvestama, et ekraani korralik nähtavus on tagatud vaid taustavalguse sisselülitamisel ning sellisel juhul võib tööajaks arvestada kuni 6 tundi.
Questil on kaasas iminapaga autohoidik koos kaabliga, et võtta sigaretisüütaja pesast voolu ja väike kõlar helisuuniste kuulamiseks. Heli tugevust on võimalik reguleerida. Paraku pole häälega navigeerimisest Eestis hetkel kasu kuni korraliku autonavigeerimise kaardi ja programmi valmimiseni. Komplektis on veel juhe vooluvõrgust laadimiseks, USB-kaabel (USB kaudu Questi patareisid ei laeta, küll aga StreetPilotil) ja kasutusjuhend.
Kaasas on ka kaarditarkvara MapSource CitySelect Europe ver 6, millelt on võimalik laadida navigeeritavaid kaarte Lääne- Euroopa riikide kohta. Kasutada on võimalik ka teisi MapSource seeria kaardiprogramme ja BlueChart merekaarte, aga otseselt merel kasutamiseks pole Quest seni kohandatud. Arvestades aga seda, et lisavarustusena on juba saadaval merealus, võib loota peatselt vastava Questi mudeli või tarkvaraversiooni saabumist.
Quest ei ole (erinevalt StreetPilotist) puutetundlikku ekraani, vaid seda käsitsetakse kuue väiksema nupu ja ühe suurema navigeerimisnupu abil. See pole auto juhtimise ajal ehk parim variant, aga teatava ettevaatuse juures siiski kasutatav.
Kaardi laadimine Questi toimub USB pordi kaudu ja kuna sellel pole NMEA-väljundit, ei saa seda kasutada näiteks koos Regio CD-atlasega, küll aga on võimalik asukohainfot saada MapSource kaardiprogramme kasutades. Garmini GPS-ide USB signaal ei ole kahjuks sama, mis läbi COM ühenduse edastatav NMEA kood. Loodetavasti on lähiajal lahendus tulemas.
Questi on laetud ka navigeeritav baaskaart, mis Eesti kohta küll eriti palju infot ei anna, küll aga võib kasuks olla Lääne-Euroopas liikumisel. Võimalik on isegi selline variant, et näiteks ühest suurlinnast teise sõitmisel laadida GPS-i vaid linnade kaardid ja läbida ülejäänud teekond baaskaardi järgi.
Automaatne teekonna kalkuleerimine toimub Questis küllalt kiiresti, samuti ka selle „ümberkalkuleerimine” juhul kui kasutaja on sunnitud näiteks teetõkke või muu takistuse tõttu marsruudilt ajutiselt kõrvale kalduma. Seda tehakse automaatselt ning GPS üritab kasutajat lühimat võimalikku teed pidi algsele marsruudile tagasi suunata. Alles pärast neljandat katset otsustab ta, et te ei kavatse ilmselt suuniseid järgida ja koostab juba täiesti uue sõidujuhise. Nn detour-funktsiooniga on võimalik ka GPS-ile ette anda distantsi, millega GPS peab „ümbermarsruutimise” tegema. Loomulikult saab ümberarvestust ka ise välja kutsuda.
Marsruute on võimalik eelnevalt koostada programmis CitySelect ja laadida tulemus Questi. Tee juhatamine on korraldatud nii visuaalsete kui ka häälsignaalide kaudu (kui kõlar on sigaretisüütajasse ühendatud). Ekraanil kuvatakse kiiruse, järgmise pööranguni jäänud orienteeruva aja, distantsi ning suuna informatsioon.
Nupuga Speak saab juhiseid kuulata hääljuhisena. Kui kõlar pole ühendatud, annab GPS suunamuutuse vajadusest märku lihtsa helisignaaliga. On ka alternatiivsed ekraanipildid järgmiste pöörete loetelu ja reisikompuutriga. Marsruudi koostamisel saab arvestada sõiduvahendi liiki (buss, auto, jalgratas, jalgsi vms), kasutaja soove teatud punktide läbimiseks või mingite konkreetsete teeliikide või alade vältimiseks jne. Otsida on võimalik nii huviväärsusi (Points of Interest) kui ka aadressinfot (sõltuvalt kaardist, mis GPS-i laetud). Salvestada saab ka kasutaja teepunkte ikoonidega.
Hea on lisaantenni kasutamise võimalus - näiteks metalliseeritud klaasidega autodes on see hädavajalik.
StreetPilot c320
StreetPilot c320 on mõeldud kasutamiseks vaid autos. Olemas on küll ka sisseehitatud Li-Ion vooluallikas (töötamiseks marsruudi kavandamisel; arvutiga ühendatult saab GPS voolu USB pordi kaudu), aga oma kuju ja funktsionaalsuse poolest ta muuks ei sobi. See-eest on püütud rõhku panna mugavale, lihtsale ja ohutule kasutamisele rooli taga olles. Seda kergendab c320 puutetundlik ekraan suurte ja hästi nähtavate menüüdega.
Autosse kinnitamiseks on komplektis iminapaga alus (võimalik on see ka armatuurlauale kleepida) ja selle küljes sigaretisüütajasse ühendatav toitejuhe. Kaardi laadimiseks kasutatakse USB kaablit ning kaart laetakse mitte sisseehitatud mällu vaid SD-kaardile. Katsetatud mudelil oli see 256 MB suurune ja sinna mahtus ära nii Eesti kaart kui ka suur osa Soomest ja Rootsist.
SD-kaardi kasutamine teeb võimalikuks pikkade reiside jaoks vajalike kaartide eelneva salvestamise ja reisil olles on juba lihtne SD-kaarte vastavalt vajadusele vahetada. Seadet on lihtne kasutada, aga sellel on funktsioone vähem kui Questil. Kaardipilti saab vaadata 2D või 3D vaates, otsida huviväärsusi või aadressinfot sisestades otsitava nime. Loomulikult saab koostada marsruuti ja takistuse tekkimisel sellest mööda navigeerida.
Marsruuti saab sisestada ka enda valitud punkte, aga seda üsna piiratud moel. Veidi saab muuta ka seadme enda sätinguid. Lisaks on võimalik tellida ekraanikaitse-kilesid paneeliga.
Katsetused
Katsetamisel navigeerisid mõlemad mudelid edukalt, kui mitte arvestada Eesti detailkaardi mittenavigeeritavusest tingitud marsruutide valet koostamist. Võimaliku teekonna pakkusid küll mõlemad GPS-d välja, kuid need ei olnud päris õiged ning vastavalt sellele olid valed ka navigeerimisjuhised.
Kuva uuendamine linnatingimustes sõites oli adekvaatne. Vaid paaril korral kaotasid GPS-id signaali kõrgemate majade vahel seistes, liikudes üritasid nad teatava aja jooksul jätkata juhatamist oletatavate näitudega ka ilma satelliite „nägemata”.
Kokkuvõtteks
Mõlemad mudelid maksavad hetkel Eestis orienteeruvalt 9900 krooni ja nende vahel valimisel peaks arvestama kasutusvajadust: kas eelistada pigem väiksemat ja mingil määral universaalsemat Questi või autos lihtsamalt ja ohutumalt kasutatavat StreetPiloti. Questi omapäraks on laiem funktsionaalsus ja väiksed mõõdud, mis võimaldab seda kasutada ka autost väljudes, StreetPilotil lihtne ja ohutu käsitsemine autos tänu hea nähtavusega puutetundlikule ekraanile.
Samal teemal:
- Ülevaade kaartide kohta Garmini veebilehel
- Garmin
- Jakari
- GPS Receiver Information
- Regio