(Arvutimaailm 7-8/11, lõik kaaneloost)
Müügijuht Tanel Ilves näitab Regios välja töötatud jälgimise tarkvara AVL Express, mis hoiab silma peal, kus Street View autod parajasti viibivad. Üks on just Regio taha hoovi jõudmas, kuhu meidki fotograafiga kohe sisse lastakse.
Teeme väikese tiiru Tartu linnas. Inimesed Street View autost suurt välja ei tee (erinevalt Saksamaast ja USAst), ju ollakse harjunud või ei tea keegi, mida need kaamerakupliga autod tegelikult teevad. Meedias uudiseid ometi on olnud. Ilmselt pole privaatsusküsimus keset linna ka nii tõsine.
„Kui päikese nurk on üle 30 kraadi, siis sõidame,“ selgitab Tanel Ilves reegleid, mis Google neile filmimise ja kaardistamise osas on kehtestanud. Auto sisemuses kõike pildistada ei tohi – ja ega pole suurt näha ka peale ekraani, millel viisteist kaamerapilti ümbrusest ja kaart. Linnavalitsustelt on saadud ka luba näiteks Tartu Toomemäe kaardistamiseks ja Viljandi lossimägede ülesvõtmiseks. „Tallinna vanalinnaga on kohati keerulisem,“ nendib Ilves, pidades silmas kohti, kuhu autoga ei pääse. „Võib-olla võtame jalgrattad.“
Paljud majutusasutused on kutsunud autosid kaardistama, et saada end Google´i Street View kaartidele. Ikkagi tasuta reklaam aastateks.
On ka üks privaatsuse pärast muretsenud kodanik, kes helistas ja kellele vastu tuldi ja tema valdusi ei salvestatud. Punaste „pallidega“ autod on naisjuhtidega, siniste „pallidega“ katusel aga meesjuhtidega. Nii lihtsalt kukkus välja, tõdevad Street View´ inimesed. Varustusse kuuluvad kolm lidarit ehk laserskännerit, mis tunnevad ära ka materjali, millelt laserkiir tagasi peegeldub ning 15 kaamerat. Asukohta salvestavad kaks GPSi. Privaatsuse huvides on kaamerad sätitud Eestis madalamale, et ei filmitaks rohkem, kui näeb tavaline jalakäija tänaval jalutades ehk üle aia piilumist enam ei pea kartma. Tänaval sõidetakse liikluskiirusega, kruusateedel mitte üle 60 km/h.
„Lätis kogunes kogu politseijaoskond meie autot vaatama,“ ütleb Ilves, kui nende kaardistusauto seal kinni peeti. Võimudel siiski pretensioone polnud. Juulis sai Eesti kaetud ja siis mindigi sinna. 15 autoga sai Eesti 30 000 kilomeetrit teid üles pildistatud ligi kuu ajaga.
Ega väga palju aega ei kulugi, tõdeb Tanel Ilves. „Otepääle kulus näiteks 45 minutit. Kogu Viljandi sõitsime läbi 7-8 tunniga.“
Regio on ainus firma Euroopas, kellele Google on usaldanud kohaliku kaardistamise. „Läksime Google´i tegelastega Austriasse läbi rääkima. Alguses arvati, et meil siin on metsik Ida-Euroopa ja ega nad ei julgenud oma tehnikaga alguses siia tulla,“ ütleb Ilves. „Kui aga meil õnnestus neid veenda, et Eestis on samasugune töökultuur kui Soomes, siis nad muutusid leebemaks.“ Lausa nii leebeks, et usaldasid uusima tehnika, mida veel Lääne-Euroopas pole kasutatud, kohalike hoolde.
(LISA 15.05.2012: tänasest on Google Street View kättesaadav ka Eesti kohta)
KAIDO EINAMA
FOTO: KALEV LILLEORG
VIDEO: KAIDO EINAMA